WYDAWNICTWA CYFROWE ZAWSZE TAM,GDZIE TY

Wydawnictwa cyfrowe to rzeczywiście współczesna rewolucja.Subiektywny Blog poświęcony informacjom i nowościom publikacji elektronicznych pozwalającym zabieganym wykorzystywać maksymalnie czas bawiąc i ucząc,dają niewidomym i niedowidzącym nieograniczony dostęp do wiedzy oraz ograniczają degradacje naszego niepowtarzalnego środowiska.O tym wszystkim piszę.

kontakt ; wydawnictwacyfrowe@gmail.com





Szukaj na tym blogu

czwartek, 25 sierpnia 2011

Wilczy atetyt Empiku

      Warszawa, 25.08.2011 r.


Nowa strategia wydawnicza Grupy Empik - książka, muzyka i gry
(kontent cyfrowy i tradycyjny)

Ponadto:
- Dalszy rozwój Grupy Empik w detalu tradycyjnym
- Kontynuacja strategii rozwoju Grupy EMF w kanale sprzedaży internetowej
- Dalsze plany rozwoju Grupy Smyk i Szkół Językowych
- Restrukturyzacja portfolio marek modowych
- Wyniki finansowe Grupy EMF w I połowie 2011 r.

I.   Nowa strategia wydawnicza Grupy Empik >> EMPIK DIGITAL & PUBLISHING - książka, muzyka i gry (kontent cyfrowy i tradycyjny)

EMF inwestuje w wydawnictwa - stworzenie grupy wydawniczej wokół Empiku
W wyniku akwizycji na rynku wydawniczym - przejęcie większościowych udziałów w wydawnictwach W.A.B.,Wilga oraz Buchmann  - Grupa  EMF  stanie się jednym z największych nie podręcznikowych wydawców w Polsce.

Oczekiwane w 2011 r. łączne przychody pro-forma grupy EMF z działalności wydawniczej dotyczącej książek -wyniosą  ok.  50 mln zł, a  prognozowane całkowite przychody z działalności wydawniczej Grupy EMF, obejmujące zarówno kontent tradycyjny jak i cyfrowy, wyniosą ok. 146 mln zł.

Fundamentalne założenia działalności wydawniczej Grupy EMF:

- Dokapitalizowanie wydawnictw w celu skuteczniejszego zakupu praw autorskich  oraz wykorzystania
efektu skali w  optymalizacji operacji i osiągnięcia istotnych synergii kosztowych (m.in. w zakresie
produkcji, logistyki, sprzedaży, administracji, jak również w zakresie promocji i marketingu wydawanych
tytułów, etc.).
- Przyspieszenie procesu digitalizacji kontentu książkowego   - stworzenie rozbudowanej biblioteki książek elektronicznych (e-booków i audio-booków).
- Kreowanie kontentu wg potrzeb Klientów Empiku i innych dystrybutorów detalicznych.
- Rozwój sprzedaży przejętych  wydawnictw zarówno w salonach Empik,  jak również do innych
dystrybutorów  (w  tym niezależnych księgarni, sieci wielkopowierzchniowych, etc.).

Akwizycje wydawnicze zrealizowane przez Grupę EMF:

- W dniu 31 maja 2011 r.,  NFI EMF (poprzez spółkę zależną Empik Assets Sp. z o.o.)  nabyła pakiet
kontrolny 70% udziałów w wydawnictwie Buchmann Sp. z o.o., za łączną kwotę 7.000.000 PLN. 
              
W ramach zawartej Umowy Inwestycyjnej,  Empik Assets Sp. z o.o.,  zagwarantował sobie prawo
odkupienia pozostałych 30% udziałów Buchmann w ramach opcji  CALL począwszy od kwietnia 2016 r., a mniejszościowemu udziałowcowi zagwarantowano prawo zbycia, pozostałych udziałów Buchmann     
w ramach opcji PUT, począwszy od kwietnia 2014 r.

- W dniu 23 sierpnia 2011 r. NFI EMF S.A. (EMF) nabyła pakiet kontrolny 87,5 % udziałów w Wydawnictwie W.A.B. Sp. z o.o. (WAB), za łączną kwotę 11.095.000 PLN. W ramach zawartej Umowy Inwestycyjnej, EMF zagwarantował sobie prawo odkupienia pozostałych 12,5%  udziałów WAB w ramach opcji  CALL począwszy od kwietnia 2015 r., a mniejszościowemu udziałowcowi zagwarantowano prawo zbycia, pozostałych udziałów WAB w ramach opcji PUT, począwszy od kwietnia 2014 r.

- W dniu 24 sierpnia 2011 r. NFI EMF SA (EMF)  nabyła pakiet 80% akcji w Wydawnictwie Wilga
S.A., za łączną kwotę 7.250.000 PLN. W ramach zawartej Umowy Inwestycyjnej, EMF zagwarantował
sobie prawo odkupienia pozostałych 20% akcji Wilga w ramach opcji CALL począwszy od kwietnia 2016
r., a mniejszościowemu udziałowcowi zagwarantowano prawo zbycia, pozostałych akcji Wilga w ramach
opcji PUT, począwszy od kwietnia 2015 r.

Wydawnictwo  W.A.B. Sp. z o.o.

- 20 lat obecności na polskim rynku książki.

-  Prezesem zostanie Pani Beata Stasińska, współzałożycielka wydawnictwa uznawanego w Polsce i zagranicą jako promotora polskiej i światowej prozy współczesnej. B. Stasińskajako jedna z pierwszych w Polscepodjęła się sprzedaży praw do książek polskich autorów i dziś W.A.B. ma wśród polskich wydawców największe osiągnięcia na tym polu. Ponadto wydawnictwo posiada liczne kontrakty z zagranicznymi kontrahentami, a wydawane tytuły doczekały się licznych adaptacji filmowych i teatralnych.

- Zespół doświadczonych wydawców i redaktorów.

- Bogate portfolio praw autorskich - uznani polscy i zagraniczni autorzy (m.in. Mankell, Marinina, SommerBodenburg, Coifer).

-  Działalność wydawnicza i promocja uznanych, jak i młodych - polskich autorów.

- Współpraca z najbardziej cenionymi wydawcami światowymi (Larousse, Random House, Simon & Shuster).

-  Aktywna działalnośd na rzecz promocji czytelnictwa i kultury.

Wydawnictwo Wilga S.A.

- Jedno z największych polskich wydawnictw specjalizujących się w literaturze dziecięcej i młodzieżowej.

- Prezesem pozostanie Pan Jan Wojniłko - założyciel i twórca sukcesów wydawnictwa, autor bestsellerowych pomysłów wydawniczych.

- Zespół redaktorów wyspecjalizowanych w literaturze dziecięcej.

- W 2010 r. sprzedano 2,5 miliona egzemplarzy książek - w tym bestsellerowej serii Tunele, „Powiastki Beatrix Potter” w tłumaczeniu Małgorzaty Musierowicz, "Złotej księgi bajek" oraz cieszącej się ciągłym
powodzeniem serii edukacyjnej "Akademia Malucha".

- Wydano 371 tytułów, w tym 164 nowości.

- W 2010 r. sprzedano za granicę 86tytułów i 18 licencji.

Buchmann Sp. z o.o.

- Wydawnictwo założone w 1987 r. przez Henryka i Macieja Płonczyńskich. Pan Maciej Płonczyoski
pozostanie prezesem wydawnictwa.

- Specjalizuje się w wydawnictwach albumowych, poradnikach, jak również w książkach dla dzieci             i beletrystyce.
- Posiada obszerny zasób własnych i zakupionych praw autorskich do bestsellerowych autorów.

- Dynamiczny rozwój sprzedaży na rynku otwartym oraz poprzez sieci handlowe.

- Wydano 371 tytułów, w tym164 nowości.

- W 2010 r. sprzedano za granicę 86 tytułów i 18 licencji.

EMPIK DIGITAL - model biznesowy:

- Jedna platforma przystosowana do agregacji i dystrybucji wszystkich typów kontentu cyfrowego: książki

- Virtualo oraz wydawnictwa, muzyka / ringtones - e-Muzyka, gry - Licomp Empik Multimedia oraz GryOnLine, materiały edukacyjne - empik school oraz wydawnictwa, filmy.

- Możliwość  dystrybucji do i/lub pobierania kontentu  przez szeroką gamę urządzeń końcowych -
stacjonarnych (komputery, web tv) i mobilnych (tablety, smartphones, e-czytniki).

- Pełna oferta dla klientów biznesowych (B2B) w segmentach:
- e-commerce (empik.com, merlin.pl),
- telekomunikacji (Plus, Netia),
- telewizji kablowej i satelitarnej (poprzez set top boxy),
- web tv (Philips, LG),
- producentów sprzętu (HTC, Toshiba).
- Potencjał współpracy z ponad 1.000 nowych kontrahentów na rynku polskim.

KSIĄŻKI 

                  Virtualo Sp. z o.o.

- Najszybciej rozwijająca się firma na polskim rynku, która specjalizuje sięw digitalizacji treści z formatów tradycyjnych do formatów cyfrowych PDF i ePUB.

- Virtualo działa głównie w segmencie B2B i dystrybuuje kontent cyfrowy (e-booki i audio-booki) na cały
rynek, w tym także do empik.com.

- Virtualo realizuje strategię multi-screen, dzięki czemu e-booki można odczytywać na większości
urządzeń (poprzez aplikację Virtualo na iPad, iPhone, iPod Touch, na urządzeniach z systemem Android,
komputerach osobistych oraz na wszystkich dostępnych e-czytnikach obsługujących DRM (w tym OYO oraz OYO 2, które zostanie wprowadzone na rynek przez Empik jesienią 2011).

- Dalsze przyspieszenie rozwoju dystrybucji i sprzedaży książek elektronicznych dzięki akwizycji
wydawnictw oraz dystrybucji posiadanych przez nie praw autorskich do książek.

POLSKI RYNEK E-BOOKÓW

Polski rynek e-booków znajduje się obecnie w fazie dynamicznego wzrostu.
Zgodnie z szacunkami PWC udział rynku e-booków w rynku książki wyniósł 0,10%  w 2010 r. i do 2015 r. wzrośnie do ok. 2%.

MUZYKA

        e-Muzyka S.A.

- Największy w Europie ŚrodkowoWschodniej specjalista w agregacji i dystrybucji kontentu muzycznego = hurtownia muzyki cyfrowej.

- Kontrahentami e-Muzyki są wszyscy znaczący gracze obecni na polskim rynku dystrybucji kontentu mobilnego.

- Istotnym elementem strategii e-Muzyka S.A. jest bliska współpraca z operatorami GSM oraz dystrybutorami internetowymi.

RYNEK MUZYKI CYFROWEJ W POLSCE

Duży potencjał rynkowy - rynek cyfrowej dystrybucji muzyki w Polsce stanowi zaledwie 4,5% całego rynku sprzedaży muzyki,  a tym samym to najniższy wskaźnik w krajach UE.
Usługami mobilnymi związanymi z muzyką jest zainteresowanych ponad 35% wszystkich użytkowników
telefonów komórkowych w Polsce, co stanowi ponad 10 mln potencjalnych Klientów.

GRY

                               Gry-OnLine S.A.

- Niekwestionowany lider wśród polskich mediów związanych z rynkiem gier video - łącznie ponad 3 miliony unikalnych użytkowników miesięcznie.

- Gry-OnLine generują przychody głównie z działalności wydawnicze - instrukcje i poradniki do gier - oraz z reklamy. Spółka rozwija także produkty i usługi w kanałach B2B i B2C.

                      Licomp Empik 

                       Multimedia Sp. z o.o.

- Wyłączny dystrybutor gier video w postaci cyfrowej i pudełkowej na rynku polskim oraz akcesoriów do gier (m.in. Call of Duty, F1, Starwars).

- Wydawca lokalnych gier na rynku polski.

- Wydawca muzyki (Budka Suflera, Irena Santor).

RYNEK GIER W POLSCE

Segment gier to najdynamiczniej rozwijający się segment rynku rozrywki - szacowany wzrost do 2015 r. to 35%, wartośd rynku gier w Polsce przekroczy wtedy 1 miliard zł.
Najbardziej dynamiczne wzrosty notują gry cyfrowe.

II.  Dalszy rozwój Grupy Empik w detalu tradycyjnym

- Rozpoczęcie działalności na rynku gier używanych - Empik jest pierwszą siecią detaliczną, która
rozpoczęła działalnośd na tym rynku w Polsce:

- rynek gier używanych w Polsce to ok. 150 mln zł,

- średnia marża na grach używanych jest o ok. 20% wyższa niż na grach nowych,

- do końca sierpnia br. Empik chce uruchomić sprzedaż gier używanych w 21 salonach, a do końca
      2012 r. we wszystkich salonach sieci.

- Rozpoczęcie sprzedaży kodów do gier komputerowych:

- nowy, światowy trend na rynku gier, zapoczątkowany w USA i Europie Zach. w połowie 2010 r.
- wejście Empiku na rynek szacowny na ok. 50 mln zł w Polsce.
- Intensywny rozwój kategorii akcesoriów do gier w ofercie Empiku:
- zwiększenie udziału Empiku w rynku wartym ok. 200 mln zł w Polsce.
- Planowane  (w najbliższym czasie)  wprowadzenie do oferty Empiku nowych, wysokomarżowych
kategorii pozawydawniczych, komplementarnych do kategorii książka.

III. Kontynuacja strategii rozwoju Grupy EMF w kanale sprzedaży internetowej 

W I połowie 2011 r. i lipcu   br.  Grupa EMF zrealizowała kolejne akwizycje, wspierające rozwój Grupy
w kanale sprzedaży internetowej - tj.:
- Nabycie większościowych udziałów w spółkach:  e-Muzyka S.A. - największego w Europie ŚrodkowoWschodniej specjalisty w agregacji i dystrybucji kontentu muzycznego oraz GRY-OnLine S.A. -
niekwestionowanego lidera wśród polskich mediów związanych z rynkiem gier video (opisane na str. 3).
- Nabycie pakietu kontrolnego w Gandalf Sp. z o.o.  - lidera w dystrybucji podręczników szkolnych            
w Internecie, a jednocześnie jednej z najbardziej uznanych księgarni internetowych w Polsce:
- Dzięki nabyciu księgarni Gandalf, EMF/Empik zbuduje swoją pozycję na rynku podręczników,
którego wartośd szacuje się na 1 mld zł
.
- W wyniku tej transakcji zostaną osiągnięte istotne synergie sprzedażowo-kosztowe, w tym m.in.
- wykorzystanie potencjału sprzedażowego i rozpoznawalności marki Empik/empik.com oraz
  Smyk/smyk.com do zwiększenia sprzedaży Gandalfa,
- stworzenie systemu zamówieo, odbioru i płatności za podręczniki z oferty Gandalfa w salonach
  Empiku,
- synergie  w zakresie logistyki oraz sprzedaży innych kategorii w Gandalf (książki, gry, etc.)
- EMF ma know-how oraz potencjał inwestycyjny i sprzedażowy, które pozwolą w krótkim czasie
zwiększyd obroty Gandalfa  - do 100 mln zł w ciągu najbliższych 4 lat, a w skutek tego także  jego
udział w rynku.

Dzięki tym akwizycjom  Grupa EMF stanie się jednym z  największych  operatorów rynku e-commerce
w Polsce. Łączne przychody pro-forma Grupy EMF w Internecie w 2011 r. wyniosą ok. 140 mln zł.
Ponadto Grupa EMF oczekuje na decyzję SOKiK w sprawie akwizycji Merlin.pl S.A.
                                                    
Dodatkowo należy odnotowad, że Grupa skutecznie rozwija dotychczas prowadzoną sprzedaż e-commerce:

- Empik.com odnotował wzrost dynamiki LTL w ostatnich czterech miesiącach na poziomie 25%.
- Planowane uruchomienie nowego sklepu internetowego smyk.com jesienią 2011 r.
- Planowane wprowadzenie nowych kategorii sprzedaży, w tym - kosmetyki, artykuły dla dzieci, sport i turystyka, odzież.

IV.  Dalszy rozwój Grupy Smyk i Grupy Szkół Językowych

Rozwój organiczny oraz ekspansja Grupy Smyk w Polsce:

- Repozycjonowanie cenowe w polskiej dywizji Smyka, które przyczyniło się do zwiększenia sprzedaży i
wartościowej marzy brutto w II kwartale br.:
- wprowadzenie katalogów promujących nowe, atrakcyjne produkty w dobrej cenie.
- Smyk Polska umocnił pozycję lidera na rynku zabawek i zwiększył swój udział w rynku odzieży dla dzieci.
- Rozwijanie konceptu Big Box:
- większa powierzchnia sprzedaży (średnio 2.000 m2) oraz szersza oferta - pierwszy sklep otwarty                w listopadzie 2010 r. w Warszawie (na Targówku),
-  sprzedaż 30% powyżej wstępnych planów - jeden z 5 najlepszych sklepów Smyk w Polsce,
- w latach 2010-2015 planowane otwarcie ok. 5 sklepów rocznie.
- Zwiększenie sieci sprzedaży w Polsce.

Dalsze plany rozwoju Smyka na rynkach zagranicznych:

- Zwiększenie sieci sprzedaży, szczególnie w Niemczech i Rosji oraz dalsze umocnienie pozycji na Ukrainie.
- Rozważane są kolejne strategiczne akwizycje Smyk .
Ekspansja Grupy szkół językowych Learning Systems w Polsce i za granicą:
- Stworzenie międzynarodowego, wielokanałowego konceptu  - szkoły tradycyjne, jak i kursy on-line
(średnia marża EBITDA: Speak Up - 23%, empik school - 17%, kursy dla firm - 14%).
- Dynamiczny rozwój sieci  szkół, szczególnie w  Rosji  - planowane otwarcie ok.  23 szkół językowych     w latach 2011-2015.
- Planowane otwarcie pierwszych szkół w Turcji do kooca 2011 r. i dalszy dynamiczny rozwój w kolejnych latach.

V.   Restrukturyzacja portfolio marek modowych i zmiana zasad współpracy

- Koncentracja i rozwój marek popularnych takich jak New Look, Peacocks, River Island i Aldo.
- Sprzedaż lub re-branding marek o niedużym udziale w przychodach Grupy.
- Joint-venture lub redefinicja  dużych, istotnych  umów franczyzowych w celu zwiększenia marży
i zmiany pozycjonowania cenowego.
- Negocjacje odnośnie wprowadzenia na polski rynek jednej z największych globalnych marek.

VI.  Wyniki finansowe Grupy EMF w I połowie 2011 r.

- Wzrost przychodów ze sprzedaży o 7,1%.
- Dodatnia dynamika LTL w II kwartale 2011 r. i kontynuacja pozytywnego trendu w kolejnych
miesiącach.
- Poprawa rentowności sprzedaży na poziomie marży brutto w I połowie 2011 r.
- Dobre wyniki Empiku, Smyka i Szkół Językowych.
- Prognozowana EBITDA w 2011 r. na poziomie 270 mln zł.

W I połowie 2011 r. całkowite przychody netto Grupy ze sprzedaży zwiększyły się o 7,1% r/r do 1,33 mld zł, co jest efektem 93 otwarć od końca II kwartału 2010 r. do końca II kwartału 2011 r. oraz pozytywnej
dynamiki sprzedaży LTL odnotowanej w Grupie Empik i Grupie Smyk w II kwartale 2011 r.
Przychody netto ze sprzedaży na porównywalnej grupie sklepów (LTL), liczone w stałym kursie, zmniejszyły się w I połowie 2011 r. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku o 2,7%, za co odpowiadają głównie słabsze wyniki I kwartału br., które spowodowane były:

- w Empiku - perturbacjami związanymi z wprowadzeniem 5% stawki VAT na książki oraz brakiem nowości książkowych,
- w Grupie Smyk  - z głębokimi wyprzedażami w 2010 r. w Smyk Polska, w związku z czym sprzedaż LTL  w 2011 r. jest porównywana z wysoką wartością sprzedaży z ubiegłego roku,
- w  grupie modowej  - przedłużeniem zimy w Rosji i słabszymi kolekcjami marek Peacocks i River Island
(trend spadkowy w Rosji utrzymał się również w II kwartale br., głównie za sprawą gorszej sprzedaży
generowanej przez markę Peacocks).

W II  kwartale 2011 r. Grupa EMF  zanotowała wzrost sprzedaży  na grupie LTL, zarówno w wyniku wzrostu sprzedaży  w salonach Empik oraz sklepu internetowego empik.com, co jest efektem usprawnienia procesu zarządzania asortymentem (pozytywny trend widoczny również w lipcu br.),  mimo słabszej sprzedaży nowości, jak również istotnego wzrostu sprzedaży w Smyk Polska, między innymi dzięki promocji produktów w katalogach wydawanych przez spółkę, i Spiele Max.

Szkoły językowe w I kwartale 2011 r. zanotowały pozytywną dynamikę LTL. Spadki w II kwartale 2011 r. to efekt przesunięcia terminów podpisywania kontraktów na kursy korporacyjne z II do III kwartału 2011 r.
W lipcu i sierpniu br. nastąpiła dalsza poprawa wyników sprzedaży LTL Grupy - wzrost rok do roku o 0,9%. Wartościowa marża brutto Grupy wzrosła o 8,8% do 587,5 mln zł, a w ujęciu procentowym o  0,7 p.p. do 44,1% z 43,4% w I połowie 2010 r. Wzrost  marży całej Grupy pochodzi głównie z Empiku, gdzie zmiana wartości marży wynika zarówno ze wzrostu sprzedaży, jak i wzrostu marży w ujęciu procentowym dzięki poprawie marży na sprzedaży kategorii książek oraz Art.&pap, jak również wzrostu sprzedaży Grupy Smyk i Szkół Językowych.

Szkoły Językowe w I połowie 2011 r. odnotowały pozytywną dynamikę marży brutto, w związku z większą sprzedażą wysokomarżowych kursów Speak Up oraz efektem konsolidacji wysokomarżowej sprzedaży spółki Learning Systems Rosja od lipca 2010 r.

EBITDA Grupy z działalności podstawowej zmniejszyła się w I połowie 2011 r. o 4,8% do poziomu 69,9 mln zł. Na spadek poziomu EBITDA  - pomimo wzrostu marży brutto  - wpłynęły przede wszystkim wzrosty kosztów stałych (m.in. kosztów najmu, wynagrodzeo oraz koszty sklepów partnerskich), wynikających z dużej liczby nowych otward na przestrzeni ostatnich kwartałów, które mają mniejszą produktywnośd (sprzedaż na m2)  w porównaniu do dojrzałych sklepów LTL w rezultacie wolniejszego dochodzenia do optymalnego poziomu sprzedaży (głównie w segmencie Moda i Uroda).

W I połowie 2011 r. Grupa EMF zanotowała stratę netto w wysokości 10,2 mln zł w porównaniu do zysku
netto  w wysokości 13,5 mln zł w I połowie 2010 r.  Ujemna dynamika rok do roku to skutek: wyższych
kosztów amortyzacji w rezultacie inwestycji poczynionych głównie w otwarcia 93 nowych sklepów na
przestrzeni poprzednich czterech kwartałów; wzrostu kosztów finansowych wynikającego z istotnie wyższego poziomu długu netto na koniec czerwca 2011 r. w porównaniu do czerwca 2010 r.

Wzrost długu netto spowodowany był przede wszystkim: wypłatą dywidendy za 2009 r., wydatkami na nowe akwizycje i wykupy udziałów mniejszościowych w Maratexie i Learning Systems Polska; wydatkami
inwestycyjnymi poniesionymi na otwarcia nowych sklepów w okresie ostatnich 12 miesięcy oraz ich
zatowarowaniem.  O ponad 2 mln zł wzrosło również obciążenie podatkowe, co jest skutkiem głównie
rozpoznania mniejszego niż w II kwartale 2010 r. aktywa z tytułu podatku odroczonego od strat podatkowych do wykorzystania.

W strukturze zadłużenia Grupy dominuje dług długoterminowy. Jedynie 30% to zadłużenie krótkoterminowe. Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA nie przekracza 2,5, co zdaniem Zarządu sprawia, że dług jest na bezpiecznym dla Grupy poziomie.

Jednak Zarząd Grupy EMF prognozuje, że EBITDA w 2011 r. będzie na poziomie 270 mln zł, a zysk netto
będzie wyższy niż w 2010 r.

W I połowie 2011 r. sieć sprzedaży Grupy EMF powiększyła się per saldo o 18 punktów  - otwarto
28 lokalizacji, zamknięto 10. Na koniec czerwca 2011 r. sied sprzedaży liczyła 743 punktów o łącznej
powierzchni netto 311.572 m².

Informacja prasowa www.emf-group.eu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Archiwum bloga