Firma badawcza iSuppli IHS przewiduje 5% spadek sprzedaży książki papierowej w latach 2010 - 2014. Jednocześnie rynek e-książki - eBooków wzrośnie o 40% w ty samym okresie.
Potwierdzają to ostatnie dane sprzedaży w USA Association of American Publishers (AAP). Okazuje się, że tylko w lutym tego sprzedaż eBooków w porównaniu z lutym roku ubiegłego wzrosła o 202,3%. Wartościowo rynek osiągnął 90,3 mln $ natomiast najpopularniejsze wydania papierowe w miękkiej oprawie zaledwie 80 mln $. Sprzedaż AudioBooków wzrosła o 36,7% do 6,9 mln $.
Biblia Tysiąclecia - najpopularniejszy eBook w 4M |
Sprzedaż liczona rok do roku w przypadku książki elektronicznej wzrosła o 169,4% a książki tradycyjnej spadła o 24,8%. Dynamika może się jednak znacznie zwiększyć na niekorzyść papierowych wydań.
iSuppli IHS twierdzi, że w 2014r. e-książki będą stanowić 13% przychodów wydawców czyli ponad cztery razy więcej niż w 2010r. kiedy przychody mieściły się w zaledwie 3%.
Papierowi wydawcy mogą się już starać o dofinansowanie z projektów unijnych w kategoriach; rękodzieło i pamiątkarstwo. Amazon z e-Czytnikiem Kindle dokonał głębokich i nie do pokonania zmian. Dzięki popularyzacji wydawnictw cyfrowych nastąpił znaczący spadek marż i średniej ceny sprzedaży, która w przypadku eBooka jest o około 40% niższa niż książki konwencjonalnej. Teraz eBooków nie czytają jeszcze tylko niektóre urządzenia AGD.
W latach 2007 - 2009 średnia marża eBooka to 35%. Po premierze iPad'a marże te jeszcze spadły. Jak jest na papierze sami możemy się przekonać, gdzie często spotykamy ceny książek dramatycznie wyśrubowane. Ceny eBooków też niestety pozostawiają wiele do życzenia. Część wydawców wprowadza do oferty także elektroniczne wydania próbując maksymalnie wydoić e-czytelnika. Można odnieść wrażenie, że wprowadzili e-książki z musu nie bardzo wierząc w sukces przedsięwzięcia albo przemawia przez nie wyjątkowa pazerność i niezrozumienie potrzeb konsumentów.
Wartość rynku książki ze względu na obniżkę marż, jak szacują analitycy, spadnie z 25 mld $ w 2010r. do 22,7 mld $ w 2014r.
Wydawcy, którzy nie dostosują się do rynkowych tendencji mogą już pakować manatki. Ich miejsce zajmą sprawniejsi.
Źródło ; digitimes.com , wirtualnemedia.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz